Πέμπτη 28 Ιουνίου 2018

Πλάνο μαθήματος στους γλωσσικούς τομείς !


Ο μαθητής με μαθησιακές διαταραχές/δυσλεξία έχει ανάγκη να μάθει μέσα από τη συμμετοχή του στη διδασκαλία και τη χρήση κατάλληλων εργαλείων.

Επέλεξα να σας παρουσιάσω ένα πλάνο μαθήματος στο οποίο ο μαθητής καλείται να κάνει γραμματική αναγνώριση (άρα και να διακρίνει τι είναι ρήμα-ουσιαστικό-επίθετο κλπ), να κατανοήσει το νόημα της πρότασης και τέλος να βρει συνώνυμη λέξη που μπορεί να χρησιμοποιήσει στη θέση της επιλεγμένης.


Παράδειγμα εφαρμογής - αφού έχουμε κάνει γραμματική αναγνώριση,
βρίσκουμε συνώνυμες λέξεις και τις γράφουμε σε post it στη θέση της αρχικής λέξης.


Δεν ξανακάνω το ίδιο λάθος στην Ορθογραφία!


Τα παιδιά, ιδιαίτερα αυτά με δυσλεξία, αντιμετωπίζουν μεγάλο πρόβλημα στην σωστή ορθογραφία των λέξεων. Η διαδικασία είναι αρκετά "επίπονη" και αποτελεί την πιο πιθανή "αποτυχία" στην απόδοση του παιδιού. Γι' αυτό και στο πρόγραμμα παρέμβασης γίνεται "κατά προτεραιότητα" παρέμβαση ανάλογα με τις δυσκολίες του δυσλεκτικού ή με μαθησιακές δυσκολίες παιδιού.

Ένας πολύ εύκολος και ευχάριστος τρόπος να αποθηκεύσει οπτικά το παιδί έναν μεγάλο αριθμό λέξεων είναι μέσω του κουτιού ορθογραφίας.

Η ιδέα είναι της Χριστίνας από τα θρανία (https://www.thrania.com/) και την υλοποίησα κι εγώ!

 Πώς το χρησιμοποιώ; Κάθε φορά που ο μαθητής/τρια μας κάνει κάποιο ορθογραφικό λάθος, γράφει τη λεξούλα σε ένα χαρτάκι και το λάθος που έκανε με διαφορετικού χρώματος μαρκαδόρο. Με αυτόν τον τρόπο ενισχύει τη μνήμη του και μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το κουτί σε άπειρες ασκήσεις όπως καθημερινή άγνωστη ορθογραφία/συνώνυμα-αντώνυμα/οικογένειες λέξεων κλπ



Τι χρειαζόμαστε;
1 συσκευασία κινητού ή 1 μικρό κουτί 
χαρτί περιτυλίγματος/χαρτόνι
πολύχρωμα post it
μαρκαδόρους

Εκτέλεση:
Διακοσμούμε τον κουτί με το χαρτί περιτυλίγματος και στην συνέχεια ορίζουμε με το παιδί τις κατηγορίες των λέξεων στο αντίστοιχο χρώμα post it (π.χ. μπλε για τα ουσιαστικά,πράσινο για το επίθετο, ροζ για τα ρήματα κλπ).
Παράδειγμα εφαρμογής.


*Μία πολύ διασκεδαστική χρήση του κουτιού, που προσωπικά οι μαθητές μου ξετρελένονται, είναι να χρησιμοποιούμε τις λεξούλες που έχουμε βάλει στο κουτί και να παίζουμε κρεμάλα στο τέλος του μαθήματος. Για να είναι ακόμα πιο ενδιαφέρον έχω τυπώσει και πλαστικοποιήσει χαρτονομίσματα, που το καθένα αντιστοιχεί και στις ζωές που έχει ο παίχτης να βρει τη λέξη!

Τετάρτη 27 Ιουνίου 2018

Λέξεις με αυ (αβ-αφ) και ευ (εβ-εφ)

πότε τα αυ και ευ προφέρονται αβ-εβ
και πότε προφέρονται αφ -εφ;

Για να κατεβάσετε το αρχείο πατήστε πάνω στην εικόνα :


Ενδεικτική δραστηριότητα είναι αφού έχουμε δείξει στα παιδιά αρκετά παραδείγματα, να τους δώσουμε να βρουν τα ίδια αντίστοιχες λεξούλες!
Παράδειγμα εφαρμογής




Τρίτη 26 Ιουνίου 2018

Μαθαίνω τις Ζώνες Βλάστησης !


Ένα κεφάλαιο της Γεωγραφίας Ε' Δημοτικού που δυσκόλεψε αρκετά τους μαθητές μου να το μάθουν, έτσι αποφάσισα να τους φτιάξω έναν υψομετρικό χάρτη & ένα συνοδευτικό εικονογραφικό παιχνίδι για την διευκόλυνση τους!

Τον υψομετρικό χάρτη θα τον βρείτε πατώντας πάνω στην εικόνα!
& το παιχνίδι εξάσκησης :

  • Αρχικά φτιάχνουμε ή τυπώνουμε τον χάρτη της Ελλάδας στις διαστάσεις που επιθυμούμε. Εγώ προσωπικά τον ξεπατικώνω μαζί με τα παιδιά για να βλέπουν και αυτά τη μορφή του. Μία άλλη πολύ καλή επιλογή είναι να εκτυπώσετε τον χάρτη εδώ : https://e-geografia.eduportal.gr/maps/print_maps/print_map_greece/print_greece.html που σας δίνει τη δυνατότητα να τον εκτυπώσετε σε πολλές διαστάσεις.
  • Στη συνέχεια κόβουμε σε μικρά κομματάκια διαφόρων χρωμάτων post it και γράφουμε πάνω τα γεωγραφικά διαμερίσματα της Ελλάδας.
  • Έπειτα αναζητάμε στο internet εικόνες που να απεικονίζουν τα φυτά που συναντάμε στις ζώνες βλάστησης, τα εκτυπώνουμε και τα κόβουμε. Εγώ για να μην σκίζονται/χαλάνε, όπως θα δείτε και στη φωτογραφία τα πλαστικοποίησα.
  • Τέλος, δίνουμε στο παιδί τα post it και τις εικόνες από τα φυτά που φτιάξαμε και του ζητάμε να τα τοποθετήσει στις σωστές θέσεις του χάρτη. Μπορεί να τα τοποθετήσει με κόλλα, σελοτέιπ ή κόλλα σε μορφή πλαστελίνης.

* Αφού έχουμε διδάξει την θεωρία του μαθήματος, μία πολύ ωραία δραστηριότητα είναι να αναθέσουμε στους μαθητές μας να δημιουργήσουν χωρισμένα σε ομάδες κολλάζ από τις ζώνες βλάστησης που έμαθαν. Κάτι αντίστοιχο έχουν κάνει και εδώ μαθητές της Ε' τάξης : https://pt.slideshare.net/3dimgalatsi/ss-60129912


Σάββατο 23 Ιουνίου 2018

ΦΥΣΙΚΑ : Κεφάλαιο Ηλεκτρισμός



       Για τους όλους τους ορισμούς του κεφαλαίου του Ηλεκτρισμού πατήστε πάνω στην εικόνα.              


       Για τους όλη τη θεωρία του κεφαλαίου του Ηλεκτρισμού πατήστε πάνω στις εικόνες για το                                                                           αντίστοιχο μάθημα .            

Πέμπτη 21 Ιουνίου 2018

Πότε να βάζω -η στον Αόριστο;

Συχνό ορθογραφικό λάθος των μαθητών μας να μπερδεύουν ποιά ρήματα γράφονται με -η στον Αόριστο και πώς τα ξεχωρίζουμε.
Ο κανόνας πολύ απλός! Αναγνωρίζουμε τη συζυγία του ρήματος, βλέπουμε αν τονίζεται ή όχι στο -ω, και έτσι καταλαβαίνουμε πώς θα το γράψουμε.

ΤΩΡΑ ΩΡΑ ΓΙΑ ΕΞΑΣΚΗΣΗ :

Τί χρειαζόμαστε;
1 κόλλα χαρτί
Μαρκαδόρο
μαγνητικά γραμματάκια

ΕΚΤΕΛΕΣΗ:
Σε μια κόλλα χαρτί γράφουμε ρήματα και από τις δύο συζυγίες, αφήνοντας κενό να συμπληρώσουν οι μαθητές πότε το ρήμα θα πάρει -η, και πότε όχι.
Στην συγκεκριμένη άσκηση, μου αρέσει, αντί του μολυβιού τα παιδιά να συμπληρώνουν τα κενά με μαγνητικά γραμματάκια (εμπλουτισμός κινητικής άσκησης)
Μαγνητικά γραμματάκια μπορείτε να προμυθευτείτε από παντού(βιβλιοπωλείο,πολυκαταστήματα), εγώ τα βρήκα στα Jumbo.

Παράδειγμα εφαρμογής σε μαθητή.


Για να εκτυπώσετε το αρχείο της συγκεκριμένης δραστηριότητας πατήστε εδώ.

μέσω της δραστηριότητας ενισχύουμε την Κιναισθητική, την Ορθογραφία και την Ανάγνωση των παιδιών!

Τετάρτη 20 Ιουνίου 2018

Διάκριση δίψηφων συμφώνων

Οι μαθητές με δυσλεξία δυσκολεύονται αρκετά στην διάκριση των δίψηφων συμφώνων, αντίστοιχα και στην ορθογραφία και ανάγνωση τους, όπου τα συναντάνε σε λέξεις.

Τί χρειαζόμαστε ;                                  
  • πλαστικά ποτηράκια                              
  • ξύλινα μανταλάκια                             
  • χαρτοταινία                                            
  • ψαλίδι                                                      
  • μαρκαδόρους                                          

Σε κάθε ένα πλαστικό ποτηράκι θα γράψουμε από ένα δίψηφο σύμφωνο. Στη συνέχεια θα πάρουμε τα μανταλάκια και σε κάθε ένα θα κολλήσουμε την χαρτοταινία και πάνω της θα γράψουμε παραδείγματα λέξεων με δίψηφα σύμφωνα. Χρησιμοποιούμε χαρτοταινία για να μπορούμε να ξαναχρησιμοποιήσουμε τα μανταλάκια.




Εκτέλεση!
Αρχικά ζητάμε από τον μαθητή/τρια να μας πει τα σύμφωνα του αλφάβητου. Αφού σιγουρευτούμε ότι τα είπε όλα,του ζητάμε να γράψει στο τετράδιο συνδυασμούς συμφώνων που του έρχονται στο μυαλό, από λεξούλες που έχει συναντήσει. Του δίνουμε λίγο χρόνο να τα βρει, και αν δυσκολεύεται,βοηθάμε με παραδείγματα. 
Αφού τα έχει βρει όλα, εμφανίζουμε τα πλαστικά ποτηράκια με τα ήδη γραμμένα δίψηφα σύμφωνα πάνω τους. Στην συνέχεια δίνουμε στο παιδί τα μανταλάκια με τις λεξούλες και του ζητάμε να διαβάσει ένα ένα μανταλάκι και όπου αναγνωρίζει δίψηφο σύμφωνο να το βάζω στο αντίστοιχο ποτηράκι του.

* Μέσω αυτής της δραστηριότητας ενισχύουμε την Λεπτή Κινητικότητα, την Ανάγνωση, την Ορθογραφία και το ενδιαφέρον του παιδιού!